يكشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۳۵ ق.ظ

درباره سايت

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

محبوب ترين ها

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

نسبت بین بیت المقدس و امام عصر (عج) ١٣

 مهدوی

نسبت بین بیت المقدس و امام عصر (عج) ١٣

نسبت بیت المقدس و امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف ۱۳


 چرا وقتی حضرت ابراهیم علیه السّلام خانه خدا رو بنا کرد همچنان رو به سمت بیت المقدس عبادت می‌کردند تا زمان پیامبر اسلام؟(رفع شبهه)


 قسمت ۴


 در تفسیر من وحی القرآن نیز در ذیل همین آیه، با ذکر روایتی از امام علی(علیه السّلام) مینویسد:

و نستوحی من هذا الحدیث انّ الأنبیاء السابقین مثل نوح لم یبنوا بیوتاً للعبادة.(1) 


این تفسیر معتقد است که با توجه به روایت امام علی(علیه‌السلام) و این آیه به دست میآید که انبیای سابق بر ابراهیم(علیه السلام) خانهای برای عبادت و طواف نداشتند. استدلال ایشان چنین است:

 و لذا لم یشر القرآن فی آیاته الی ذلک.(٢)  یعنی: چون خانهای وجود نداشته، قرآن از آن نامی نبرده است.


ایشان در ادامه می‌نویسد:

و ربما کان المراد بأنّه أوّل بیت للعبادة، المعنی الشمولی الذی أراده اللّه للناس جمیعاً. (٣) 

یعنی: شاید منظور از «اول بیت» اولین خانه ای است که برای تمام مردم، و نه فقط برای عدهای خاص یا یک پیامبر خاص باشد. به نظر ایشان، پیامبران سابق تا زمان حضرت ابراهیم(علیه السّلام)خانه ای خصوصی و محلی برای عبادت خدا داشتند و حضرت ابراهیم(علیه السّلام) مأمور شد تا خانه ای جهانی برای خدا بسازد و همه گرد آن جمع شوند.


در جواب این تفاسیر، نکات ذیل قابل تذکرند: تفسیر نمونه در ذیل این آیه، می‌نویسد:


این نخستین خانه ای بوده است که برای مردم ساخته شده است. روشن است که منظور خانه عبادت و پرستش است و بنابراین، هیچ مانعی ندارد که قبل از آن خانه های مسکونی دیگری در روی زمین وجود داشته است.


 این تعبیر پاسخ روشنی است به آنها (نویسنده تفسیر المنار)(۴) که می‌گویند:

 خانه کعبه نخستین بار به دست ابراهیم ساخته شد و ساخته شدن آن به دست آدم را در ردیف افسانه قلمداد میکنند، در حالی که به طور مسلّم، قبل از ابراهیم معبد و پرستشگاه در جهان وجود داشته است و انبیای پیشین همچون نوح از آن استفاده می‌کردند و بنابراین، چگونه ممکن است خانه کعبه، که نخستین معبد در جهان است، به دست ابراهیم ساخته شده باشد؟(۵)


پی نوشت ها:

 (1) [سید محمّدحسین فضلاللّه، تفسیر من وحی القرآن، چ دوم، بیروت، دارالملاک، 1419، ج 6، ص 161.  ]

 (٢) [سید محمّدحسین طباطبائی، پیشین، ج 3، ص 542. ][ محمّدبن جریر طبری، تفسیر طبری، ترجمه گروهی از دانشمندان، چ دوم، تهران، توس، 1356، ج 1، ص 105.]

 (٣) همان یا [سید محمّدحسین طباطبائی، پیشین، ج 3، ص 542. ][ محمّدبن جریر طبری، تفسیر طبری، ترجمه گروهی از دانشمندان، چ دوم، تهران، توس، 1356، ج 1، ص 105.] 

  (۴)[27ـ رشید رضا در تفسیر المنار، روایات را متناقض و متعارض و فاسدالسند میداند و از اینرو، اقوالی که بنای کعبه را به آدم(علیه السّلام)نسبت می دهند، نمی پذیرد. (رشید رضا، تفسیر المنار، چ دوم، دارالفکر للطباعة والنشر، ج 1 ص 467.) ] 

 (۵)[ناصر مکارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج 2، ص 9. ]



  ادامه دارد...


کانال تلگرامی رهپویانِ فرج


https://t.me/joinchat/AAAAAD_Uba3-SP6F2YKBCA

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
}