درباره سايت
بایگانی
- آذر ۱۳۹۶ (۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۸)
- مهر ۱۳۹۶ (۹)
- شهریور ۱۳۹۶ (۶)
- مرداد ۱۳۹۶ (۴۸)
- تیر ۱۳۹۶ (۶۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۱۰)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱)
- مرداد ۱۳۹۴ (۲)
نويسندگان
- خانم زادیان (135)
- وحید احمدزاده (16)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
-
-
کتاب مقاومت
نظرات: ۲ -
حال خوش معنوی و نشاط زندگی ۴
نظرات: ۲ -
-
پارادوکس (جملات قصار)
نظرات: ۱ -
-
عبور
نظرات: ۱ -
-
فلسفه غیبت از منظر روایات
نظرات: ۰
محبوب ترين ها
-
۴۰۰ -
۸۰۹ -
۲۵۳ -
۴۱۸ -
۲۱۱ -
۱۷۷ -
۱۳۰ -
۱۹۹ -
۱۸۳ -
۱۸۳
پيوندها
نسبت بین امام عصر (عج) و بیت المقدس ۱۰
نسبت بیت المقدس و امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف ۱۰
چرا وقتی حضرت ابراهیم علیه السّلام خانه خدارو بنا کرد همچنان رو به سمت بیت المقدس عبادت میکردند تا زمان پیامبر اسلام؟ (رفع شبهه)
قسمت ۱
پاسخگویی به سؤالات و شبهات: همیشه وقتی «معلومی» را اصل برای رسیدن به یک «مجهول» قرار میدهیم، باید دقت کنیم که خود معلوم ما صحیح باشد.
چه کسی گفته است که حضرت ابراهیم علیهالسلام، پس از بنا کردن کعبه معظمه، هم چنان رو به بیت المقدس عبادت میکردند؟! آیا اصلاً در آن زمان بیتالمقدسی وجود داشت؟ در هر حال به نکات ذیل توجه فرمایید:
الف – قبله در هر دین و آیینی، جهت «بدن» نماز گذار است و نه جهت روح او. جهت روح همان خداوند متعال است که همه جا هست و شرق و غرب هم ندارد؛ لذا ما مسلمانان نیز که در نماز رو به کعبه میایستیم، قصد «قربة الیالله» میکنیم.
قرآن کریم در سوره بقره از آیه 125 وارد داستان حضرت ابراهیم علیه السّلام میشود،
وإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ
مشاهده آیه در سوره
[2–125] (مشاهده آیه در مصحف)
آیةاللّه جوادی آملی در تفسیر تسنیم، در ذیل این آیه مینویسد:
«یرفع» به معنای بلندکردنِ هر چیزی است، خواه مادی باشد، خواه معنوی; رفع اجسام (وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ)، رفع ذکر (بلندآوازه کردن) (وَرَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ)، رفعِ بنا (بر طول ساختمان افزودن) (وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ...)(1)
ایشان اضافه میکنند که در این آیه، مقصود از «رفع قواعد»، بالابردن پایه های کعبه و تجدید بنای خانه خداست:(٢)
منظور از(الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ)، پایه ها و ارکان کعبه است که به دست حضرت آدم(علیه السّلام) بنا شده. (٣)
آیةاللّه جوادی آملی همچنین در ذیل همین آیه، بحث روایی را مطرح میکنند که عنوان آن «پیشینه کعبه» نامگذاری شده است و آیات ناظر به نظر مزبور را نقل میکنند.ایشان در ابتدای بحث تفسیر آیه 127 بقره مینویسند: (۴)
سابقه کعبه به دورانهای پیش از نبوّت ابراهیم خلیل بازمیگردد و بر همین اساس، آن حضرت نخستین بنیانگذار کعبه نیست، بلکه خدای سبحان مکان پیشین کعبه و نیز نقشه بازسازی آن را به او نمایاند تا وی آن را مجدّداً بنا کند. (۵)
پی نوشت ها:
(1) و (٢) و (٣)و (۴) و (۵) عبداللّه جوادیآملی، تفسیر تسنیم، قم، اسرا، 1384، ج 7، ص 28 / ص 29 / ص 40 / ص 27.
ادامه دارد...
کانال تلگرامی رهپویانِ فرج
طبقه بندی موضوعی
- داستان کوتاه (۲)
- مقاله (۳۰)
- معرفی اثر (۱)
- گزارش (۱۰)
- جملات کوتاه (۲)
- آموزشی (۱۰)
- دلنوشته (۳)
- کتاب (۱)
- خبر (۱۰)
- رهبری (۱۲)
- نظامی (۳)
- سپاه پاسداران (۲)
- مهدوی (۵۶)
- صوتی اخلاقی (۲۳)
- اخبار (۱)
آخرين مطالب
-
شهادت امام حسن عسگری (ع)
يكشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ -
حرم امام رضا (ع) بیش از هرچیز ما را باید یاد چه چیزی بیندازد؟
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ -
چند توصیه مهدوی / ستاد مهدویت دانشجویی استان خوزستان
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ -
راه اندازی صفحه اینستاگرام همزمان با اربعین حسینی
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ -
ستاد مهدویت دانسجویی استان خوزستان
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ -
بقیه الله
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ -
نگاهی به مراحل بازی نهنگ آبی 50 روز تا خودکشی
يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ -
گذشته سرخ انتظار سبز- کد : 2
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ -
گذشته سرخ انتظار سبز
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ -
چکیده زندگینامه اباعبدالله الحسین (ع) ۵
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶
پربازديدها
-
۸۰۹ -
۹۵۴ -
۷۹۷ -
۴۶۰ -
۵۱۴ -
۴۱۷ -
۴۴۵ -
۴۰۰ -
۳۶۶ -
۴۱۸
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است