درباره سايت
بایگانی
- آذر ۱۳۹۶ (۱)
- آبان ۱۳۹۶ (۸)
- مهر ۱۳۹۶ (۹)
- شهریور ۱۳۹۶ (۶)
- مرداد ۱۳۹۶ (۴۸)
- تیر ۱۳۹۶ (۶۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۱۰)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱)
- مرداد ۱۳۹۴ (۲)
نويسندگان
- خانم زادیان (135)
- وحید احمدزاده (16)
خلاصه آمار
پربحث ترين ها
-
-
-
کتاب مقاومت
نظرات: ۲ -
حال خوش معنوی و نشاط زندگی ۴
نظرات: ۲ -
-
پارادوکس (جملات قصار)
نظرات: ۱ -
-
عبور
نظرات: ۱ -
-
فلسفه غیبت از منظر روایات
نظرات: ۰
محبوب ترين ها
-
۴۰۰ -
۸۰۹ -
۲۵۳ -
۴۱۸ -
۲۱۱ -
۱۷۷ -
۱۳۰ -
۱۹۹ -
۱۸۳ -
۱۸۳
پيوندها
نسبت بین بیت المقدس و امام عصر (عج) ۱۸
نسبت بیت المقدس و امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف ۱۸
چرا وقتی حضرت ابراهیم علیه السّلام خانه خدارو بنا کرد همچنان رو به سمت بیت المقدس عبادت میکردند تا زمان پیامبر اسلام؟(رفع شبهه)
زمان صدور دعاها از زبان حضرت ابراهیم علیهالسّلام به پیش از بنای کعبه باز میگردد.
قسمت ۹
ادامه آیه سوم:ربَّنَا إِنِّی أَسْکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَاد غَیْرِ ذِی زَرْع عِندَ بَیْتِکَ الُْمحَرَّمِ... (1)
۴. جمله(رَبِّ اجْعَلْ هَـذَا الْبَلَدَ آمِناً) که المیزان به عنوان تأیید مدّعای خود آورده، کاملا تأیید مدّعای ماست. از نوشتههایعلّامه طباطبای چنین برداشت میشود که چون این دعا مربوط به زمان پس از بنای کعبه است، پس جمله (رَّبَّنَا إِنِّی أَسْکَنتُ)هم پس از بنای کعبه بوده است! در حالی که این جمله دالّ بر پراکندگی دعاهاست; یعنی دعاها در زمانهای متفاوت بودهاند. جالبتر آنکه، هم در سوره بقره (٢) و هم در سوره ابراهیم(٣)
جمله (رَبِّ اجْعَلْ هَـذَا الْبَلَدَ آمِناً)پیش از آیات ناظر به بنای بیت آمده است. در سوره بقره آیه 127 ناظر به بنای کعبه است و عبارت (رَبِّ اجْعَلْ هَـذَا الْبَلَدَ آمِناً) در آیه 126 است .
و در سوره ابراهیم، آیه 37 ناظر به بنای کعبه است و عبارت (رَبِّ اجْعَلْ هَـذَا الْبَلَدَ آمِناً) در آیه 35 است; یعنی حتی ظاهر آیات، ترتیبی را برای دعاهای حضرت ابراهیم علیه السّلام نشان نمیدهد.
تفسیر نمونه ذیل این آیه مینویسد: ابراهیم دعا کرد: خدایا! من زن و فرزندم را در این وادی خشک رها کردم و وقتی خانه را بنا کرد، دعایش را چنین ادامه میدهد که خدایا! دلهای مردم را به سوی ایشان متمایل گردان.(۴)
اینگونه که تفسیر نمونه نوشته است، گویای این مدعاست که دعاهای حضرت ابراهیم علیه السّلام پراکنده بودند و ضرورتی ندارد که همه دعاها را در یک جا و متصل به هم بدانیم.
۵. آقای یوسفی غروی در کتاب تاریخ تحقیقی اسلام، قول تفسیر علی بن ابراهیم قمی را اختیار کرده، مینویسد: آن زمان که حضرت ابراهیم علیه السّلام هاجر و حضرت اسماعیل علیه السّلام را رها کرد و به راه افتاد تا اینکه به کوهی در منطقه «طوی» رسید و در آنجا متوجه آنها شد، دست به دعا برداشت: (رَّبَّنَا إِنِّی أَسْکَنتُ...); (۵) یعنی: حالت نگرانی برایش به وجود آمد و به همین دلیل دعا کرد.
۶. علاوه بر اینها، باید بر روح حاکم بر دعا دقت کرد: حالت درخواست از خداوند همراه با نگرانی برای زن و فرزند. اگر حضرت ابراهیم علیه السّلام، هاجر و حضرت اسماعیل علیه السّلام را در شهر مکّه گذاشت، دیگر این دعا با این کلماتِ (بِوَاد غَیْرِ ذِی زَرْع) و (فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ) و (وَ ارْزُقْهُم مِنَ الَّثمَرَاتِ) برای چیست؟
آن زمان که آنها را در بیابان رها کرد اینچنین دعا نکرد، حال که به سر و سامانی رسیدهاند و حضرت اسماعیل(علیه السلام)بزرگ شده و ازدواج کرده و داخل شهر مکّه قوم و خویشی دارند اینچنین دست به دعا بردارد؟!
(1) [(ابراهیم: 37)]
(٢) [(منظور آیه 126 سوره بقره است.]
(٣) [منظور آیه 35 سوره ابراهیم است.]
(۴)[ناصر مکارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج 10، ص 362.]
(۵)[محمّدهادی یوسفی غروی، پیشین، ج 1، ص 76. ]
ادامه دارد...
طبقه بندی موضوعی
- داستان کوتاه (۲)
- مقاله (۳۰)
- معرفی اثر (۱)
- گزارش (۱۰)
- جملات کوتاه (۲)
- آموزشی (۱۰)
- دلنوشته (۳)
- کتاب (۱)
- خبر (۱۰)
- رهبری (۱۲)
- نظامی (۳)
- سپاه پاسداران (۲)
- مهدوی (۵۶)
- صوتی اخلاقی (۲۳)
- اخبار (۱)
آخرين مطالب
-
شهادت امام حسن عسگری (ع)
يكشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ -
حرم امام رضا (ع) بیش از هرچیز ما را باید یاد چه چیزی بیندازد؟
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ -
چند توصیه مهدوی / ستاد مهدویت دانشجویی استان خوزستان
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ -
راه اندازی صفحه اینستاگرام همزمان با اربعین حسینی
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ -
ستاد مهدویت دانسجویی استان خوزستان
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ -
بقیه الله
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ -
نگاهی به مراحل بازی نهنگ آبی 50 روز تا خودکشی
يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ -
گذشته سرخ انتظار سبز- کد : 2
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ -
گذشته سرخ انتظار سبز
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ -
چکیده زندگینامه اباعبدالله الحسین (ع) ۵
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶
پربازديدها
-
۸۰۹ -
۹۵۴ -
۷۹۷ -
۴۶۰ -
۵۱۴ -
۴۱۷ -
۴۴۵ -
۴۰۰ -
۳۶۶ -
۴۱۸
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است